بسم الله الرحمن الرحیم
سلام این وبلاگ رو راه انداختم چون قبلی ها فیلتر شده بود .
نويسندگان
F-16 E/F شاهین صحرا، مدرن ترین جنگنده صادراتی جهان نویسنده: آرمان

--------------------------------------------------------------------------------



هواپیمای اف-16 مدل های ئی و اف یا همان بلاک 60، جدیدترین، به روز ترین و مدرن ترین جنگنده های صادراتی حال حاضر جهان هستند که فعلاً، تنها توسط امارات متحده عربی و به تعداد 80 فروند، 55 فروند تک سر نشینه مدل ئی و 25 فروند دو سرنشینه مدل اف، سفارش داده شده اند.





--------------------------------------------------------------------------------



http://xs41.xs.to/pics/05325/f-16F.jpg



جنگنده اف-16 اف متعلق به امارات متحده عربی، مدرن ترین جنگنده صادراتی جهان





--------------------------------------------------------------------------------



این هواپیماها، که با نام دیزرت فالکون یا شاهین صحرا نیز شناخته می شوند، جزء پیچیده ترین هواپیماهای روز جهان به شمار آمده و به راستی هم اکنون، می توان آن را سلاح برتر نامید. پس از ادامه نیافتن تولید هواپیمای اف-16 ایکس ال که در پست های قبلی معرفی شد، امارات متحده عربی نیاز خود را به یک جنگنده همه منظوره دوربرد تسلیم شرکت های هواپیمایی نمود. در همین راستا، هواپیماهایی چون یوروفایتر و رافال نیز به امارات پیشنهاد گردید، اما نهایتاً، هواپیمای اف-16 بلاک 60 شاهین صحرا، به عنوان برنده این خرید شناخته شد. برای افزایش برد این هواپیما، در این جنگنده از مخازن سوخت تطبیقی که در بالای ریشه بال ها قرار گرفته اند، استفاده می شود. استفاده از این مخازن، بردی معادل 1.500 کیلومتر بدون سوخت گیری هوا به هوا به این هواپیمای نسبتاً کوچک می دهد که بردی بسیار عالی محسوب می شود.





--------------------------------------------------------------------------------





http://xs41.xs.to/pics/05325/f-16E.jpg

جنگنده اف-16 ئی، به مخازن سوخت تطبیقی روی ریشه بال ها توجه کنید





--------------------------------------------------------------------------------



سیستم هدف گیری و مسیریابی شبانه که در مدل های قدیمی تر اف-16، مانند تسلیحات در زیر بدنه نصب می شد، هم اکنون در دماغه هواپیما جاسازی شده است. هم چنین استفاده از سیستم فوق العاده پیشرفته مغشوش کننده الکترونیکی، دیگر این هواپیما هدف موشک های زمین به هوای روسی SA-10 و SA-12 قرار نخواهد گرفت. این هواپیما، مجهز به صفحه نمایش های پنج در پنج اینچی رنگی است که برای آگاهی از موقعیت فعلی خلبان به بهترین نحو در نظر گرفته شده است. به دلیل افزایش وزن این نمونه جدید هواپیما به علت به کارگیری سیستم های جدیدتر و پیچیده تر، این هواپیما برای پیشرانش خود، از آخرین، جدیدترین و پر قدرت ترین موتورهای نسل F-110 جنرال الکتریک با کد F-110-GE-132 استفاده می نماید که با تولید 32.000 پوند نیروی تراست، موتورهای واقعاً نیرومندی بوده و اف-16 شاهین صحرا را قادر می سازند که به سرعت های تا دو ماخ نیز دست پیدا کند.







این جنگنده جدید، قابلیت استفاده از تمامی موشک های نسل جدید مانند آسرام و موشک های قدیمی تر سایدوایندر و آمرام را داشته و قادر است که با استفاده از موشک های هوا به زمین پیشرفته AGM-154 و AGM-84E درس خوبی نیز به اهداف زمینی بدهد! این هواپیما در حقیقت برای جایگزینی هواپیمای موفق ضد تانک A-10 تاندربولت توسعه یافت و هم اکنون نیز به خوبی آشکار شده است که این هواپیمای جنگنده، در ماموریت های ضد تانک، بی نظیر می باشد. هر چند این هواپیما از ابتدا با بال های دلتا شکل طراحی شده بود، اما ضعف بال های دلتایی در پرواز و عملیات در ارتفاع کم و ماموریت های ضد تانک که دقیقاً مسئله مد نظر شاهین صحراست، این برنامه را لغو نموده و اف-16 بلاک 60، با همان بال های معمولی طراحی شد. این هواپیما، قادر است از عهده ایفای نقشهای برتری هوایی، دفاع منطقه ای و گشت دریایی به شایستگی بر آید.

Saeid12345
30-08-2005, 14:01
دوست عزیز در مقاله خوبتان ایراداتی وجود داشت که عبارتند از :

اولا اینکه اف-16 ای/اف مخوفترین جنگنده صادراتی جهان نیست و اگر هست پس تکلیف اف-14های صادر شده به ایران و اف-15و18های صادراتی به اسراییل-عربستان و ... چیست؟

ثانیا جنگنده های صادراتی میگ-29 و سوخو-30 روسیه در بسیاری جهات از اف-16 برتر و بهتر بوده و خواهند بود. لازم به ذکر است که در یک شبیه سازی کامپیوتری توسط نیروی هوایی آمریکا سوخو-30ام کی آی توانست اف-15سی را شکست دهد.

ثالثا اگر اف-16 خودش را هم بکشد نمی تواند از دست اس-300 فرار کند(فرض کنیم گفته شما درست باشد که در آن صورت با نصب سیستمهای الکترونیکی جدید این مشکل اس-300 مرتفع می شود).

و لطفا این همه از تکنولوژی غرب تعریف نکنید.

----------

به دل نگیر

Saeid12345
31-08-2005, 00:33
آرمان خان راستشو بخای اگه خود روسها هم بگن من باور نمی کنم که تکنولوژی برتر با آمریکا باشه ؛ به عنوان مثال روسها در سال 1986 اولین بشقاب پرنده بسیار پیشرفته خود را با موفقیت آزمایش کردند(که در مناطق شمال غرب ایران هم رویت شد) و حتی تا این لحظه آمریکاییها بسیاری از اسرار این وسیله را نمی دانند. ولی در مقابل آمریکاییها تاکنون نتوانسته اند چنین وسیله ای را بسازند. یا هواپیماهای میگ-35و37 می توان مثال زد و یا جنگنده یاک-141 که در سطح اف- 35 آمریکاست تازه سالها قبل از اف- 35 ساخته شده. یا موشک قاره پیمای اس اس-27 که آمریکا به هیچ عنوان نمی تواند جلویش را بگیرد و جنگنده فوق پیشرفته NGRF که شاید از سال 2015 عملیاتی شود و ... .

در پایان ذکر این نکته لازم است که درسته آمریکاییها در بعضی زمینه ها از روسها جلوترند(به دلیل اقتصاد ضعیف روسیه) ولی خداو کیلی در بعضی زمینه ها از روسها خیلی عقبترند.

-----------------------------

با تشکر

----------------

راه باز است و جاده دراز

و این ماجرا ادامه دارد...

----------------------------------

ژنرال خلبان محسن
12-11-2005, 15:11
ایالات متحده همواره به دلیل برنامه ریزی اقتصادی سیاسی و نظانی صحیح از رویسه جلوتر بوده و هست! حتی اگر طرح هایی که نام بردید احتمالا از همتای امریکایی خود برتر باشند بازهم روسیه از نظر نظامی بسیار عقب تر از ایالات متحده است چرا که حتی قادر نیست پروژه های خود را اجرا کند و تنها داءما در حال طراحی طرح های اجرا نشده است! یکی از دلالیل پیشرفت چشمگیر طرح های روسی اجرایی نیودن آن هاست چرا که چون تولید نمی شوند ایرادات آن ها هم دیده نمی شود و همیشه یک رویای دست نیافتنی باقی خواهند ماند. وقت و هزینه ای که ایالات متحده صرف رفع اشکالات تولید و آزمایش طرح ها می کند اگر مانند روسیه به کشیدن نقشه ی هواپیما اختصاص می داد تا امروز سرعت (( طرح )) های امریکایی به سرعت نور رسیده بود!

اما افسوس طرح نمی تواند از روی کاغذ به پرواز در بیباید. 8)

ژنرال خلبان محسن
02-01-2006, 20:35
MiG-21 Fishbed

این جنگنده ی رهگیر چند منظوره چنین چیزی در کارنامه ای که من از افتخارات و نکات مهم هواپیماها در اختیار دارم ثبت نکرده است. اما بر فرض این که حرف شما صحیح باشد باید دید این (( هواگرد)) ها چه بوده اند. چرا که این رهگیر تنها دو موشک هوا به هوا و آن هم از نوع AA-2 '' Atoll حمل می نماید و یاAA-8 'Aphid'

البته علاوه بر این توان حمل دو K13-A یا راکت یا تانک سوخت به جای آن نیز دارد. و به جز این ها بمب ها 250 و 500 کیلوگرمی حمل می کند.

تنها نکته ی مهم در مورد این هواپیما این است که بیشترین تیراژ تولید را داشته و 8000 فروند از آن تولید شده است. و در نیروهای هوایی 40 کشور دنیا حضور دارد. از جمله ی آن ها:

Afghanistan, Algeria, Angola, Azerbaijan, Bulgaria, Cambodia, Congo, Republic of , Croatia, Cuba, Czech Republic, Egypt, Ethiopia, Guinea, Guinea-Bissau, India, Iraq, Laos, Libya, Madagascar, Mali, Mongolia, Nigeria, North Korea, Poland, Romania, Serbia and Montenegro, Slovakia, Sudan, Syria, Uganda, Vietnam, Yemen, Zambia



همانطور که می بینید این جنگنده عمدتا کشورهای امریکایی مرکزی و لاتین و کشورهای افریقایی هستند که توان خرید نظامی سنگین یا حداقل کافی را ندارند.

بسیار مایلم منبع شما را در این مورد بدانم.

Saeid12345
02-01-2006, 20:53
محسن آیا میدانی که در جنگ ویتنام در اون نبرد فوق نابرابر میگ-21 توانست 151 هواگرد آمریکا را ساقط کند حال آنکه در طول جنگ و در نبرد هوایی تنها 99 تا را از دست داد!



من اینهایی را که گفتم از یک منبع موثق گرفتم و شکی در آنها نیست. از اون 151 فروند که میگ-21 سرنگون کرده بیش از 80 فروندش اف-4 بودند یعنی مدنترین جنگنده - بمب افکن آمریکا در جنگ ویتنام! حال آنکه اف-4 نیز بیش از 80 فروند میگ-21 را در جنگ ساقط کرد که از لحاظ آمار 1=1 هستند. در ضمن تعداد کل میگ-21های سرنگون شده 90 الی 100 فروند میباشد.

ژنرال خلبان محسن
02-01-2006, 22:54
من اینهایی را که گفتم از یک منبع موثق گرفتم



آیا از اعلام منبع طفره می روید؟ به هر حال این آمار سمی نیست اما ممکن است تقریبا صحیح باشد. با یک محاسبه ی سرانگشتی می توان گفت احتمال برخورد منجر به سقوط هر دو موشک هوابه هوای میگ 21 به اف 4 فانتوم 2 در هر پرواز بسیار ناچیز بوده است و دلیل انهدام ان ها چیز دیگری است.

در شرایط یکسان فانتوم می تواند 10000 پا بالاتر از میگ21 پرواز نماید.در حالی که می تواند همزمان 4 سایدوایندر و 4 اسپارو حمل نماید.



***مطلب مهم:

زمانی که امریکا در سال 1960 وارد جنگ ویتنام شد قویترین نیروی هوایی دنیا را داشت.اما برخلاف همیشه عوارض طبیعی ویتنام بیش از حد مزاحم بود و هوای آن جا بیش از حد تار و تیره بود که این باعث می شد نیروی هوایی در استفاده ی سریع از قدرت هوایی دچار دودلی و تردید شود و بی مسیولیتی ژنرال ها باعث می شد ناگهان خود را شکست خورده بیابند.

بعد از سال 1954 که فرانسه بعد از جنگ 9 ساله ی استقلال طلبانه ی مستعمره هایش از آن ها دست کشید ایالات متحده متعهد شد از هندوچینی ها حمایت نماید هندوچینی ها در 4 منطقه ی لاوس کامبوج و ویتنام شمالی و جنوبی ساکن بودند.اما ویتنام شمالی به سرعت به یک منطقه ی کمونیستی تبدیل شد و Ho Chi Minh کنترل ان را به دست گرفت و سعی کرد تمام آحاد ملت را در ویتنام به پیروی از اندیشه های کمونیستی خود وادار سازد.به همین دلیل در سال 1959 در ویتنام شمالی جنگ داخلی به راه انداخت(توسط شبه نظامیان کمونیست).

بنابر نظریه ی (( دومینو )) ایالات متحده پی برد در صورت ملحق شدن ویتنام به کمونیسم سایر کشورهای دموکراتیک آسا از این جنبش در راستای توده ی کمونیستی در آسیا پیروی خواهند کرد. پس از این که فرستادن نیروهای هوایی کمکی به ویتنام شمالی نتیجه نداد نیروی دریایی امریکا مستقیما به عنوان اولین نیرو وارد عمل شد. از باقی ماجرا که بگذریم هواپیماهای امریکایی اف 105 وارد منطقه شدند و به زودی اف 4 فانتوم 2 جای آن ها را پر کرد.اف 4 فانتوم تنها هواپیمای قادر به مقابله با میگ21 شوروی در آن دوره بود.

تنها 5 تک خال نیروی هوایی در ویتنام حاضر بودند.این حاصل طفره رفتن خلبان های ویتنامی از انجام نبردهایی بود که ممکن بود منجر به داگفایت شوند.روش های درگیری ا دشمن نیز خلبانان امریکایی را مجبور می شاخت تا اطلاعات در معرض دیدی از هواپیمای دشمن قبل از تعقیب و درگیری داشته باشند که فاصله ی نزدیک مورد نیاز باعث می شد موشک های کوتاه برد روسی ویتنامی ها موثر واقع شوند. با طولانی شدن جنگ امریکا ز مسلح کردن هواپیماهایش عاجز ماند. تمرین های نیروی هوایی نیز برای این گونه عملیات ها به اندازه ی کافی نبود. این امر باعث شد ایالات متحده بعدها به تربیت تاپ گان های نیروی دریایی و ردفلاگ های نیروی هوایی بپردازد. اغلب فانتوم هایی که مورد اثابت قرار گرفتند در زمین منفجر شدند و توسط بمب هایی که از میگ های 21 فرو می ریخت. سایر هواگردهای انهدامی اغلب هواپیماهای بی خلبان نیروی هوایی ویتنام شمالی بود.بعدها با بهره گیری از جنگ الکترونیک و آواکس ها وضعیت امریکا بهبود یافت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد جنگ ویتنام و دلایل شکست ها امریکا در این جنگ در نبردهای هوایی می توانید به کتابهای:

Clodfelter, Mark. The Limits of Air Power. New York: The Free Press, 1989

Karnow, Stanley. Vietnam: A History. New York: Penguin Books, 1983

Sherwood, John Darrell. Fast Movers: Jet Pilots and the Vietnam Experience. New York: The Free Press, 1999

Thompson, Wayne. To Hanoi and Back: The U.S. Air Force and North Vietnam, 1966-1973. Washington, D.C.: Smithsonian Institution Press, 2000.

مراجعه نمایید مطالعه دید شما را نسبت به مسایل باز و مستند و علمی و کلامتان را استوار می سازد.

منابع اینترنتی در این مورد نیز:

Vietnam War Bibliography." http://hubcap.clemson.edu/~eemoise/bibliography.html

از موشه ادوین



Vietnam War Gallery. U.S. Air Force Museum

http://www.wpafb.af.mil/museum/history/ ... ietnam.htm (http://www.wpafb.af.mil/museum/history/vietnam/vietnam.htm)

---------------------------------------------------------------------------------------------

مطلب از محسن

Written by: Lt. Col. James L. Johnson

Saeid12345
02-01-2006, 23:18
محسن عزیز لطفا از طریق دادن اطلاعات در مورد جنگ ویتنام خودت رو مبرا نساز چون من همشو میدونم. فقط در مورد نبرد میگ-21 و اف-4 صحبت کن.





اغلب فانتوم هایی که مورد اثابت قرار گرفتند در زمین منفجر شدند و توسط بمب هایی که از میگ های 21 فرو می ریخت





این دیگه از اون حرفهاست که واقعا خنده دار هست. اگر ریاضی و فیزیکت قوی باشه با یک محاسبه ساده میبینی که احتمال اونی که گفتی تقریبا صفر هست.



برای اینکه مشکلی بوجود نیاید من نتایج نبردهای اف-4 و میگ-21 را در نبرد ویتنام خواهم نوشت.



واقعیت این است که آمریکا در ویتنام شکست خورد و بجز شکست هم کاری بلد نبود. و هرگز نمیتوان با اشاره به تعدادی ضعف فرماندهی و ... آمریکا را تبرءه کرد. آمریکا شکست خورد همین و بس.

ژنرال خلبان محسن
02-01-2006, 23:41
محسن عزیز لطفا از طریق دادن اطلاعات در مورد جنگ ویتنام خودت رو مبرا نساز



دوست عزیز من از چه چیزی باید خود را مبرا سازم؟ من در جنگ ویتنام هیچ شرکتی نداشتم. :lol:





این دیگه از اون حرفهاست که واقعا خنده دار هست. اگر ریاضی و فیزیکت قوی باشه با یک محاسبه ساده میبینی که احتمال اونی که گفتی تقریبا صفر هست.



دوست من من در حد و حدود خود صحبت می کنم. دو ماه قبل آخرین مدرک تحصیلی خود را گرفتم و بهتر است بگویم منظور من از محاسبه ریاضی و فیزیک مقدماتی کالج نیست.

من professor of military science و در شاخه ی Planing of Flight Strategies دارای دکترای درجه ی یکم هستم. توضیحاتم هم کافی بوده است

Co-Pilot
13-02-2006, 18:56
آقا آرمان اگر اف F-16 E/F مخوفترین جنگنده جهانه پس چرا غیر از امارات مشتری دیگه ای نداره حتی تو خود آمریکا هم استفاده نمی شه

ثانیا به جای اینکه بیایید و از نظر علمی بحث کنید که چه جنگنده ای در میدان جنگ موفقتره از روی تعصب می گید از جنگنده های روسی متنفرید .

Reza6662
26-02-2006, 19:08
کمک خلبان,

اف16 جنگنده ای هست که بیشتر برای صادرات ساخته و طراحی شده.

نیروی هوایی ایالات متحده خرید خودش رو بیشتر معطوف جنگنده های نسل پنجم و استیلت کرده.

پس از جنگ 1991 با عراق، ایالات متحده دریافت که نقش هواپیماهای رادار گریز مثل اف117 غیرقابل چشم پوشی هستش. این اف117 ها به راحتی از دیوار پدافند قوی بغداد عبور می کردن و مراکز مهم و حتا خود پدافند رو هدف قرار می دادن تا راه برای پرواز ایمن بمب افکن های معمولی باز بشه.

با این حساب خرید اف16 برای ایالات متحده مد نظر نیست. اونها بیشتر برای توسعه ی جنگنده هایی مثل اف22 سرمایه گذاری انجام میدن. :-?

همین طور اف14 تامکت هم آخرین سالهای حضورش را داره طی میکنه
[ ۱۳٩٠/۱٠/۳ ] [ ۱٠:٠٩ ‎ق.ظ ] [ معبودی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دانشجوی کارشناسی مهندسی پزشکی بالینی تهران
موضوعات وب
 
آرشيو مطالب
امکانات وب
RSS Feed



بک لینک فا